Palveluskeskus Åvik

Kolmen teeman juhlavuosi – 100, 100 ja 120

Åvikissa sattuivat päällekkäin peräti kolmet juhlat: Suomen ja Hyvinkään kaupungin 100-vuotismerkkipäivät sekä Kuurojen Palvelusäätiön 120-vuotisjuhla. Juhlien ohella panostettiin myös arkipäivien parantamiseen.

Palvelukeskus Åvikissa tuotettiin asukkaiden peruspalvelut laadukkaasti ja monipuolisesti erilaiset tarpeet huomioiden kuten ennenkin. Toimintaa myös kehitettin ja monipuolistettiin.

Palvelukeskus Åvikin hoiva-asukkaiden ryhmässä tehty kehittämishanke paransi sekä asukkaiden että työntekijöiden arkea. Jaa Twitterissä

Hoiva-asiakkaiden ryhmässä Lepolassa toteutettiin iso kehittämishanke kouluttaja Anna Pylkkäsen johdolla. Tavoitteena oli prosessoida työtapoja niin, että laitosmaisesta ja tehtäväkohtaisesta työkulttuurista siirryttäisiin kohti aidosti asiakaslähtöistä kodin kulttuuria. Monet arjen asiat muuttuivat niin, että sekä asiakkaat sekä työntekijät olivat tyytyväisiä muutokseen.

Asiakkaiden palvelutarpeen arviointiin otettiin käyttöön standardoitu kansainvälinen tiedonkeruun ja havainnoinnin väline, RAI-menetelmä. Asiakkaiden toiveiden ja tarpeiden kuulemiseen käytettiin palvelusuunnitelmia tehdessä edelleen arvolähtöisen ohjaustyön menetelmää.

Arkielämää on tarpeen virkistää vapaa-ajan toiminnoilla ja juhlilla. Kulunut vuosi oli isojen lukujen juhlavuosi: Suomi ja Hyvinkää täyttivät 100 vuotta ja säätiö 120 vuotta, minkä kunniaksi myös asukkaille järjestettiin mukavia tapahtumia.

Joulukuussa 2017 Åvikissa juhlittiin itsenäistä Suomea.

Kesällä kutsuttiin eläkkeellä olevia työntekijöitä juhlistamaan juhlavuotta ja syyskuussa oli omaisten päivän vuoro. Joulukuun viidentenä päivänä kokoonnuttiin juhlasaliin, jossa Åvikin asukas Juha Kämäräinen ja johtaja kättelivät kaikki juhlaan saapuvat. Kättelyn jälkeen skoolattiin juhlavuosien kunniaksi ja lopuksi vietettiin linnan juhlien tapaan tanssiaiset elävän musiikin tahdissa.

Kuurojen Liiton työntekijät ja eri-ikäiset vapaaehtoiset ilahduttivat asukkaita Yhdessä ilman ikärajaa -tapahtumalla pelaten, leikiten ja viittoen. Kesällä Åvikissa kävi vierailulla iso kuurojen ryhmä Jyväskylästä ja myös Kuurojen Palvelusäätiön hallituksen ja johtoryhmän kesämatkan kohteena oli Åvik.

Kansainvälisyyttä toivat virolaisten lasten tanssiryhmä ja Kuurojen Lähetyksen vierailu. Vierailun aikana kerrottiin viittomin ja kuvin Tansanian matkasta. Viittomakielisissä hengellisissä tilaisuuksissa huomioitiin myös uskonpuhdistuksen 500 juhlavuosi.

Hyrian opiskelijoita kävi ilahduttamassa asukkaita hemmottelupäivillä ja paikallinen kuntoutusyritys Jumissa järjesti asukkaille hierontaa. Vuoden aikana oli retkiä teatteriin, muun muassa C.O. Malmista kertovaan esitykseen, erilaisille messuille, kuurojen senioreiden kulttuuripäiville ja laivaristeilyille Tallinnaan unohtamatta Hyvinkään kaupungin tapahtuma­tarjontaa.

Raija Harkonmaa

82-vuotias Raija Harkonmaa on asunut jo vuodesta 2003 Åvikissä, minne hän muutti Riihimäeltä. Raija oli asunut myös jonkin aikaa palvelutalossa muualla, mutta ei viihtynyt siellä, koska oli paikan ainoa kuuro.

– Tyttäreni soitti Åvikiin ja kysyi vapaita paikkoja, ja pääsinkin muuttamaan heti. Tämä on mukava ja aiempaa parempi paikka, sillä täällä kaikki osaavat viittoa, sanoo Raija. Hän asuu Muistola 2 -ryhmässä.

Raija sopeutui nopeasti Åvikiin ja osallistui heti aktiivisesti toimintaan. Hän käy viikoittain toimintakeskuksessa tekemässä erilaisia askareita, ja Raijan mukaan siellä aika kuuluu nopeasti. Hän kutoo kangaspuilla, leikkaa matonkuteita ja askartelee.

Åvik järjestää paljon retkiä. Viime vuonna Raija kävi muun muassa Fazerin karkkitehtaalla ja laivaretkellä Tallinnassa.
Lepola-ryhmän kanssa on järjestetty lettukestit, makkaranpaistoa huvimajalla ja useita elokuvailtoja herkkuineen, tilattu pitsaa, käyty torikahveilla sekä retkillä Linnanmäellä ja Nuuksiossa.

Åvik lukuina

• Asukkaita 64