Henkilöstöfoorumi

Henkilöstöfoorumi katsoi taakse- ja eteenpäin

Kuurojen Palvelusäätiön Henkilöstöfoorumi pidettiin 22.–23.11.2017 Tampereella. Joka toinen vuosi järjestettävään foorumiin kokoontui reilu 100 Kuurojen Palvelusäätiön työntekijää.

Henkilöstöfoorumin ensimmäinen päivä perehdyttiin Palvelusäätiön 120-vuotiseen historiaan, mutta ei suinkaan vakavan ryppyotsaisesti vaan iloisesti pilke silmäkulmassa.

Klikkaa kuvan päältä nähdäksesi sen suurempana.

– Palvelukeskukset olivat tehneet erilaisia ohjelmanumeroita, joissa kukin keskus toi omalla tavallaan muistoja estradille. Siellä nähtiin tanssia, laulua, elokuvaa, teatteria ja jopa miesvoimistelua, kuvailee Kuurojen Palvelusäätiön palvelujohtaja Jouni Riihimäki.

Palvelukeskuksen asukas on ennen kaikkea kokija

Toisen Henkilöstöfoorumi-päivän teema oli tulevaisuus. Foorumissa hahmoteltiin tulevaisuuden näkökulmaa siihen, miten soten ja maakuntauudistuksen puristuksissa kuurojen palvelut järjestetään, ja miten se tehdään niin, että esimerkiksi palvelukeskuksen asiakasta kohdellaan ihmisenä, oman elämänsä kokijana, ei ohjauksen tai palvelujen kohteena ja subjektina.

Hyvän arjen näkökulmasta ihminen kokijana ja merkityksien muodostajana on ainakin yhtä merkityksellinen asia kuin sujuva ja hiottu palveluprosessi. Jaa Twitterissä

– Asiakkaiden hyvän arjen toteutumisen näkökulmasta ihminen kokijana ja merkityksien muodostajana on ainakin yhtä merkityksellinen asia kuin sujuva ja hiottu palveluprosessi, Riihimäki kuvaa.

Klikkaa kuvan päältä nähdäksesi sen suurempana.

Heti ensimmäisessä, Oivakoulutuksen Tiia Lehtosen puheenvuorossa, keskityttiin osallisuuden tärkeyteen. Materiaalinen hyvinvointi ei riitä, osallisuuden kokemukseen kuuluvat myös vapaus ja valta päättää omista asioista sekä vahva tunne ryhmään kuulumisesta.

Teemaa jatkoi Lahden kaupungin Eili Ikonen, joka muistutti taiteen merkityksestä. Vuorovaikutteisessa ja kohtaavassa asiakastyössä taide voi olla merkittävä väline. Taiteeseen perustuvat mallit ja menetelmät auttavat asiakasta aidosti kokemaan asioita.

Sote ei saa unohtaa viittomakielisten palveluja

Sote- ja maakuntauudistuksella on suuri vaikutus siihen, millaiseksi kuurojen ja kuurosokeiden elämä tulevaisuudessa muovautuu. Tässä asiassa on yhteistyötä tiivistetty muun muassa Kuurojen Liiton ja Suomen Kuurokeat ry:n kanssa. Yhdessä näiden kanssa tehtiin viime vuonna muun muassa viittomakielisten sote-palveluja kartoittava nettikysely. Sen ehkä tärkein tulos oli, että on suuria alueellisia eroja siinä, mitä sotelta ja maakuntauudistukselta toivottiin.

– Tulosten seurauksena päätettiin järjestää yhdessä alueellisia foorumeita vuoden 2018 aikana. Niissä tiivistetään alueellista yhteistyötä viittomakielialan verkostojen välillä siltä pohjalta, mitä kullakin alueella tarvitaan. Tärkeää on tietysti myös alueellinen tasa-arvo eri alueiden välillä, Riihimäki selittää.

Kaiken kaikkiaan Riihimäki määrittelee henkilöstöfoorumin pienoiskuvaksi kaikesta siitä, mitä tulevaisuudessa halutaan tehdä.

– On oltava olemassa tarvittavat palvelut, joita alan toimijat tarjoavat. Näitä meillä on jo. Palveluja on tarjottava tasa-arvoisesti kaikille ja palveluohjauksen on oltava kunnossa. Lisäksi ihmisten on osattava valita tarjolla olevista palveluista. Kaikki tämä meidän on saatava päättäjien tietoon, Riihimäki summaa.

– Kun tähän yhdistyy vuorovaikutteinen ja kohtaava asiakastyö, jossa jokaisella asiakkaalla on mahdollisuus olla oman elämänsä vaikuttaja ja osa ryhmää, niin ollaan hyvin lähellä sitä, mihin tulevaisuudessa halutaan pyrkiä.

Henkilöstöfoorumi kuvina

Kuvakiteyttäjä Sanna Lehtipuu seurasi Henkilöstöfoorumia molempina päivinä ja kiteytti samalla käytyjä esityksiä ja keskusteluja kuvaksi. Yleisö sai seurata hänen tarkkaa ja taitavaa työtään, jonka tuloksena syntyivät tämän jutun upeat kokonaisuudet.